Powrót do listy
Wartość rynkowa budowli jako podstawa wymiaru podatku od budowli
Kiedy wartość rynkowa jest podstawą opodatkowania podatkiem od budowli?
Podatek od budowli ustala się na podstawie wartości rynkowej budowli, w następujących przypadkach opisanych w Ustawie o podatkach i opłatach lokalnych:
- Art. 4 ust. 5 – jeśli ustala się podatek od budowli, które nie były amortyzowane,
- Art. 4 ust. 6 – w przypadku dokonania ulepszeń lub aktualizacji wartości budowli w ewidencji środków trwałych.
Zgodnie z wyrokiem NSA za sygnaturą II FSK 2244/15 sposób księgowego zaewidencjonowania budowli nie ma znaczenia dla wymiaru podatku od budowli:
„Naczelny Sąd Administracyjny nie podziela stanowiska skarżącej, iż jedną z sytuacji, gdy podatnik nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych od budowli jest taka, że budowla nie stanowi odrębnego środka trwałego, zaś jej wartość jest zagregowana w wartości środka trwałego stanowiącego budynek. Jak wyżej zaznaczono, sposób identyfikowania, ewidencjonowania i dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dla celów podatków dochodowych jest obojętny z punktu widzenia podatku od nieruchomości.”
A więc, brak zaewidencjonowania budowli pod odrębnym numerem ewidencyjnym środka trwałego, czy amortyzowanie danej budowli w ramach innego środka trwałego (np. ogrodzenia wraz z budynkiem, przyłącza wraz z budynkiem) nie uprawnia do przyjęcia, że dana budowla nie jest amortyzowana – w takim przypadku powinno się przyjąć jej wartość początkową, zgodnie z definicją wartości początkowej środka trwałego w ustawie o podatku dochodowym. Stosowanie wartości rynkowej jako podstawy opodatkowania będzie w takim przypadku niewłaściwe.
Kiedy więc można powiedzieć, że budowle nie były amortyzowane? Niewątpliwie w tej kwestii pogląd będzie się dopiero kształtował. Ciekawy przykład wskazuje orzeczenie NSA za sygnaturą II FSK 796/18:
„Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego literalne odczytanie przepisu art. 4 ust. 5 u.o.p.l. prowadzi do wniosku, że jeżeli nie ma tożsamości pomiędzy budowlą lub jej częścią będącą przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości a środkiem trwałym, od którego dokonywane są odpisy amortyzacyjne, podstawę opodatkowania powinna stanowić wartość rynkowa. Powołany przepis nie przewiduje, a w konsekwencji przyjąć należy, że nie dopuszcza rekonstruowania wartości budowli lub ich części poprzez operacje rachunkowe uwzględniające wartość początkową środków trwałych mogących wchodzić w skład tych budowli. Wydaje się wręcz, że w takiej sytuacji metodą prostszą a poprzez to bardziej obiektywną jest ustalenie wartości rynkowej budowli lub jej części.”
Wyrok ten dotyczy potraktowania elektrowni wiatrowej, jako jednej budowli, a nie zbioru środków trwałych, z których każdy podlega odrębnej amortyzacji (inaczej fundament, inaczej wieża, inaczej turbina). NSA wskazało, że w takim przypadku właściwe jest przyjęcie jako podstawy opodatkowania budowli wartości rynkowej całej siłowni wiatrowej.
Innym przypadkiem jest rozpoczęcie wykorzystania budowli wykorzystywanej na inne potrzeby, na potrzeby działalności gospodarczej. W takim przypadku zachodzi sytuacja z art. 4 ust. 5 UoPiOL.
A co w przypadku, w którym nabywana jest nieruchomość, na której znajdują się budowle. Co do zasady nabywca zwykle wyodrębnia z ceny nabycia wartość środków trwałych w podziale na grunt, budynki, budowle i urządzenia. Jednak, czy ustalone w ten sposób wartości budowli mogą stanowić podstawę opodatkowania budowli? Niewątpliwie taka jest praktyka i niewątpliwie o budowlach tych nie można powiedzieć, że nie są amortyzowane. W takim przypadku przepisy o wartości rynkowej nie znajdują zastosowania. Jeśli ktoś zapomni dokonać opisanego wyodrębnienia i przyjęcia środków trwałych na ewidencję, wtedy dojdzie do zastosowania przepisu o określeniu wartości rynkowej.
Wartość rynkowa czyli jaka?
W kwestii tej panuje lekki galimatias. Z jednej strony weryfikacji, czy wartość budowli jest rynkowa mają dokonywać rzeczoznawcy majątkowi, co wskazywałoby na rozumienie tego pojęcia zgodne z treścią UGN (art. 151 ust. 1 – „Wartość rynkową nieruchomości stanowi szacunkowa kwota, jaką w dniu wyceny można uzyskać za nieruchomość w transakcji sprzedaży zawieranej na warunkach rynkowych pomiędzy kupującym a sprzedającym, którzy mają stanowczy zamiar zawarcia umowy, działają z rozeznaniem i postępują rozważnie oraz nie znajdują się w sytuacji przymusowej.”). Jest on generalnie zbieżny z rozumieniem wartości rynkowej wynikającym z ustawy o podatku dochodowym (art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych „wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy, praw majątkowych lub usług określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami, prawami lub usługami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca zbycia albo świadczenia.”). Jednak nie wszystkie budowle mieszczą się w pojęciu nieruchomość - np. zbiornik podziemny, słup wspierający napowietrzną linię energetyczną.
Z drugiej strony, budowle są zwykle trwale związane z gruntem (a przynajmniej nie są łatwe do demontażu) i po zamontowaniu lub wykonaniu nie są najczęściej przedmiotem obrotu. Tu w sukurs przychodzi art. 150 ust. 3 „Wartość odtworzeniową określa się dla nieruchomości, które ze względu na rodzaj, obecne użytkowanie lub przeznaczenie nie są lub nie mogą być przedmiotem obrotu rynkowego, a także jeżeli wymagają tego przepisy szczególne.” Wartość odtworzeniowa nieruchomości zgodnie z art. 151 ust. 2 UGN jest równa kosztom jej odtworzenia, z uwzględnieniem stopnia zużycia. W wielu przypadkach posłużenie się wartością odtworzeniową będzie jedynym rozsądnym ekonomicznie (w sensie nakładu pracy) wyjściem. Wartość odtworzeniowa jest tu surogatem przeciętnej ceny nabycia uwzględniającej stan i stopień zużycia budowli, czyli wartości rynkowej w rozumieniu ustaw podatkowych.
Alternatywnie możliwe jest też zastosowanie § 35 ust. 4 RRM – potraktowanie budowli jako nakładu na nieruchomość - tu też można wyznaczyć wartość rynkową lub odtworzeniową. W przypadku budowli np. w kopalni węgla, elektrowni, rafinerii czy dowolnego większego zakładu, a nawet stacji benzynowej, trudno wyobrazić sobie wycenę rynkową budowli zgodnie z przywołanymi przepisami.
W szczególnych sytuacjach mogą być dostępne informacje o cenach nabycia danych budowli, np. zbiorników, turbin wiatrowych lub ich części. Przypadki te nie są jednak częste.
W konkluzji: w praktyce wartość rynkowa budowli, w większości przypadków okaże się wartością odtworzeniową.
Inne nasze publikacje o podatku od nieruchomości:
Podatek od budowli - od czego i jak się go nalicza?
Stawki podatku w głównych miastach w 2021 r.
Skróty:
UoPiOL - ustawa o podatkach i opłatach lokalnych
UGN - ustawa o gospodarce nieruchomościami
RRM - rozporządzenie Rady Ministrów ws. wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego
Obraz Siggy Nowak z Pixabay