Większość przedsiębiorców w Polsce zobowiązanych jest do skrupulatnego rozliczania się ze wszelkich dochodów oraz kosztów. Wycena księgowa niezbędna jest również do właściwego raportowania przeprowadzonych inwestycji wobec kredytodawców oraz odpowiedniego ujęcia wartości majątku firmy w księgach rachunkowych. Ponadto, bywa podstawą do obliczenia należnych podatków.
Istotne jest, by wycenę nieruchomości dla potrzeb księgowych sporządził uprawniony rzeczoznawca. Sporządzonym przez rzeczoznawcę operatem szacunkowym można się posługiwać przez okres 12 miesięcy od daty wystawienia. Prawidłowo przygotowana ekspertyza musi zostać dostarczona do zleceniodawcy w formie pisemnej o określonej przepisami prawa zawartości – jest to jeden z wymogów prawnych, którego należy przestrzegać. Wycena księgowa obok wskazania oszacowanej wartości musi zawierać również szereg innych elementów wymaganych przepisami. Są to m.in. opis przedmiotu wyceny, wskazanie podstaw formalno-prawnych, opis stosowanych metod wyceny oraz obliczenia, które doprowadziły do oszacowania konkretnej kwoty.
Wyceny majątku sporządza się też przy okazji wprowadzania w firmie międzynarosowych standardów z zakresu rachunkowości (MSR / MSSF).
Sporządzane wyceny są także przydatne z punktu widzenia doradztwa transakcyjnego. Dzieje się tak, nie tylko ze względu na potrzebę posiadania obiektywnej informacji na temat realnej rynkowej wartości nieruchomości, bądź przedsiębiorstwa, ale również na potrzebę przedłożenia dokumentu zainteresowanej osobie trzeciej. Ekspertyza pozwala oszacować stopień opłacalności danej transakcji. Ponadto, ułatwia prowadzenie efektywnych negocjacji oraz minimalizuje ryzyko błędnie zainwestowanego kapitału.